سیستم ترمز ABS که در واقع مانع از قفل ماندن چرخها پس از ترمز گیری میشود یک سیستم ترمز پیشرفته است و به راننده این امکان را میدهد که در عین فشار شدید پدال ترمز، کنترل خودرو را به راحتی در دست داشته باشد. خطری که همواره در رانندگی احساس میشد، قفل شدن چرخها هنگام ترمز گیریهای شدید و همچنین در شرایط لغزندگی جاده بود. در این زمانها، عموماً چرخهای قفل شده، روی سطح جاده کشیده میشدند و در حقیقت مسافت ترمز بیش از پیش میبود. بنابراین فرمانپذیری اتومبیلها تا حد زیادی کاهش مییافت و فرمان خودرو قادر به کنترل جهت حرکت اتومبیل نبود. اتفاق معمول در این مواقع، منحرف شدن خودرو از مسیر حرکت و بالا رفتن خطر تصادفها بود. حتی شرایط بدتر از این نیز ممکن بود. قفل شدن چرخهای عقب انحراف کامل خودرو به خصوص در سطوح ناهموار و سراشیبیها را به دنبال داشت.
موضوع طرح |
تولید سیستم ترمز ABS |
محل اجرای طرح |
آذربایجان شرقی |
ظرفیت |
30،000 عدد در سال |
سرمایه گذاری ثابت |
208,860 میلیون ريال |
سرمایه در گردش |
340,154 میلیون ريال |
جمع هزینه های طرح |
549,014 میلیون ريال |
زمین |
2,500 متر مربع |
تولیدی |
70 متر مربع |
انبار |
500 متر مربع |
اداری |
150 متر مربع |
خدماتی و نگهبانی |
200 متر مربع |
ارزش فعلی خالص (NPV) با نرخ تنزیل 18% |
335,325 میلیون ريال |
نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری (IRR) |
34.96% |
دوره بازگشت سرمایه گذاری (Pbp) |
4.76 سال |
نسبت فروش در نقطه سربسر در سال مرجع |
13.60 |
میزان اشتغال زایی |
37 نفر |
بسیاری پیشرفتها در صنعت خودروسازی بر اساس نیازهایی که به مرور حین رانندگی احساس میشد به وجود آمد. برای مثال وقتی رانندگی با سرعتهای بالا امکان پذیر شد، خودروها نیاز به سیستمهای پیشرفتهتر ترمز پیدا کردند. چرا که کنترل اتومبیل در زمان ترمزگیری در سرعتهای بالا به راحتی از اختیار راننده خارج و منجر به تصادفهای سهمگین میشد، یا زمان رانندگی در جادههای لغزنده، یخزده و باران خورده، کنترل خودرو و رانندگی بیخطر امری غیر ممکن بود. معمولا در این مواقع یا زمان ترمزگیریهای شدید، چرخهای خودرو روی جاده قفل و در نتیجه حرکت آن به شکلی غیر قابل کنترل و با حالت کشیده شدن روی زمین ادامه پیدا میکرد که خطراتی را در پی داشت.
خب باید سیستمی به وجود میآمد که مانع این مشکل شود. طراحان و مهندسان شرکتهای اتومبیلسازی آستینها را بالا زدند تا اینکه بالاخره ترمز کنترل لغزش چرخها یا ترمز ضد قفل (ABS) به عرصه این صنعت راه پیدا کرد. حالا میتوان گفت که تقریبا تمام خودروهای روز دنیا به ترمز ABS مجهز شدهاند، البته هنوز در تولیدات داخلی کشور ما از این سیستم به عنوان یک آپشن یاد میشود.