مطالعات امکان سنجی (FS) و پیش امکان سنجی (PFS)
امکان سنجی طرح های سرمایه گذاری و شروع کسب و کار
مطالعه امکانسنجی یا (FS) Feasibility Stusy برای اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه گذاری در یک پروژه صنعتی باید متضمن مبنایی فنی، اقتصادی و بازرگانی باشد. این مطالعه باید عوامل مهمی را که با تولید یک محصول بخصوص ارتباط دارد همراه با روش های جایگزین برای تولید این محصول، معین وآنها را تحلیل کند. این گونه مطالعه باید طراحی با ظرفیت مشخص و در محل خاص با استفاده از تکنولوژی ویژه یا تکنولوژی هایی که با مواد و نهاده های خاصی ارتباط دارد، و با هزینه های سرمایه گذاری و تولید و درآمد فروش مشخص، بازده سرمایه گذاری را معین و ارائه نماید.
الزامات مطالعه امکانسنجی:
مطالعهی امکانسنجی؛ نقاط قوت و ضعف بالقوه سرمایهگذاری در کسبوکار را ارزیابی میکند و کارایی کلی آن را نشان میدهد. اگر شروع به کسبوکاری جدید کردهاید یا میخواهید برای توسعه کسب و کاری مستقل در منطقه جدیدی از بازار دست به کار شوید، مطالعه امکانسنجی سرمایهگذاری؛ ارزشمند خواهد بود. سرمایهگذاری پولی یا زمانی بر ایدهی کسبوکاری که بر اساس مبانی محتاطانه بناشده است؛ میتواند به شما از جهات متفاوتی کمک کند. با این حال، برای مطالعهی امکانسنجی اطلاعات دقیقی به شما داده میشود و باید موارد خاصی را در آن مطرح کنید.
الزامات مطالعهی امکانسنجی عبارتاند از:
الزامات مالی:
مطالعهی امکانسنجی؛ میتواند جریانهای نقدی، مالی و درآمد را پیشبینیکند. این پروژه سود یا ضرر احتمالی شرکتتان را با استفاده از هزینههای پیشبینیشده و درآمدها بهعنوان مبنایی از کار، طراحی میکند. الزامات مالی این مطالعه باید بر نقطهی ناپایداری تمرکز کنند. موضوع مطالعه امکانسنجی در دسترس بودن منابع و مواد خام است و هزینههای راهاندازی و عملیات را برای بهدست آوردن این منابع؛ ارزیابی میکند. عناصر مالی عبارتاند از: بررسی منابع احتمالی تامین بودجه، وامدهندگان و شرایط قرض گرفتن.
مسائل مربوط به بازار:
مسائل بازار در مطالعه امکانسنجی شامل اطلاعات در مورد بازار هدفتان، اندازه آن، مکان، رشد جمعیت و مشخصات جمعیتشناسی است. با توجه به این الزام، مطالعه امکانسنجی؛ بازار موردنظر شما را با توصیف ویژگیهای اصلی آن و سهم بازارتان در آن؛ بیان میکند. یک مطالعه امکانسنجی؛ رقبای بالقوه خود را در بازار ارزیابی میکند که مستلزم توصیف اندازه آنها، قیمت محصولاتشان و واکنش بالقوه آنها به ورود شرکت شما به بازار است. امکانسنجی بازار همچنین جزئیات نحوه برنامهریزی برای کنار آمدن با رقبا را مشخص میکند، نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص میکند و برنامه شما را برای بهدستآوردن سهم بازار در اختیارتان قرار میدهد.
الزامات مديريتي:
جنبه دیگر مطالعهی امکانسنجی این است که؛ مدیریت، کفایت و تداوم مدیریت کسبوکار فعلی و آینده را ارزیابی میکند. این مطالعه سؤالات مدیریتی را مطرح میکند، نظیر اینکه آیا ساختار سازمانی فعلی برای شرکت مناسب است. آیا شرایط لازم برای اجرای عملیات تجاری وجود دارد؟ شناسایی موقعیتهای کارکنانی که پستهای سازمانی را پرکردهاند، مهم است. که شامل تعیین تجربه و مهارت موردنیاز آنهاست. این مطالعه میتواند کاندیداهای مناسب برای موقعیتهای خالی و هزینههای مربوط به استخدام آنها را شناسایی کند.
الزامات فنی احتمالی:
الزامات فنی بر نیازهای تسهیلات، مناسب بودن سایت کسبوکار، مواد خام و اثربخشی فنآوریهای تولیدتان تمرکز میکند. تسهیلات؛ نیاز به توجه به انواع و اندازه امکانات تولید دارد. اثربخشی فنآوریهای تولیدی مستلزم ارزیابی ارائهدهندگان فنآوریهای مختلف و شناسایی محدودیتهای فنآوریها است. مطالعهی امکانسنجی فنی به بررسی دسترسی شرکت به حملونقل و مواد اولیه، شناسایی هرگونه نگرانی زیستمحیطی، و مواردی مانند آب و برق میپردازد.
.